I detta projekt har vi skapat studiemoduler á 1 studiepoäng. Syftet med vårt projekt var att skapa moduler, som kan tillämpas i flera olika omgivningar, eftersom olika högskolor har olika tillvägagångssätt, resurser, studentunderlag och verktyg. Redan i vårt projekts pilotfas märktes att modulerna kan användas i olika omfattning.
Materialet kan användas i olika omfattning, t.ex. kan materialet användas så att
- Kursen består endast av moduler
- cirka hälften av kursen är modulbaserad
- en del av en eller flera moduler tillämpas under en kurs
Det unika med materialet är möjligheten att använda samma material på olika sätt i olika omfattning. Detta innebär att materialet inte nödvändigtvis är högskole- eller kursspecifikt, fastän det är branschspecifikt. Detta nya tänkesätt skapar nya möjligheter för såväl erfarna som nya lärare – materialet är inte bundet till tid eller plats, det kan användas som flerformig kurs eller som nätkurs, eller enbart som stödmaterial för undervisningen.
Materialet har testats både i yrkeshögskole- och universitetsmiljö. Materialet fick bra respons av både studenter och lärare. Både skapandet och implementeringen av materialet gav mod att pröva olika sätt att genomföra en kurs.